Mitä toivoisit tältä kesältä?
Läheisen arki täyttyy usein huolesta: koetat auttaa riippuvuuteen sairastunutta parhaasi mukaan, ennakoit tulevia episodeja ja sammuttelet pieniä tulipaloja. Välillä tuntuu, että huoli ja varpaillaan oleminen käy yli voimiesi. Tällaisessa tilanteessa puhe palauttavasta ja voimia lataavasta kesästä voi tuntua kaukaiselta utopialta, joka ei ulotu sinun todellisuuteesi.
Tutkimusten mukaan pienetkin huolesta irrottavat ja iloa tuottavat hetket ovat äärimmäisen tärkeitä hyvinvointimme kannalta, erityisesti silloin kun elämäntilanteemme on kuormittava. Pienet myönteiset pysähtymisen hetket voivat auttaa säätelemään kehon yli- ja alivireystiloja. Niitä kannattaa tietoisesti järjestää itselleen.
Pysähdy hetkeksi miettimään, mitkä asiat tuottavat sinulle iloa ja hyvää oloa. Tee lista asioista, joista sinä pidät.
Merenrannalla tai metsässä kävely? Kahvittelu ystävän kanssa, lempikappaleen kuuntelu? Kivien maalaaminen? Lenkille lähteminen? Leipominen? Onko mielessäsi sopivan lähellä oleva kaupunki- tai luontokohde, jossa haluaisit käydä? Löytyisikö elokuva, jonka haluaisit nähdä? Mitä kivaa voisit itsellesi tänä kesänä suoda?
Laita tekemäsi lista talteen – ja lupaa itsellesi, että tänä kesänä ajattelet myös itseäsi. Olisiko mahdollista, että teet joka viikko jonkin pienen mukavan asian, ihan vain itsesi vuoksi?
Lämpöistä kesää ja palauttavia hetkiä toivoen,
Irene ja Katariina, Sininauhaliiton Kuivin jaloin -läheistyö